donderdag 17 september 2009

Koning van de jungle

Vandaag op de trein naar Antwerpen Centraal. 07:35. Maar het kan ook gerust 07:53 zijn geweest, want zoals u weet zijn columns vaak pure verzinsels en volgens de Metro van vandaag verloopt 65% van de 10.000 geregistreerde treinritten met een minimum vertraging van 5 minuten. Als u lang genoeg pendelt en u heeft intussen alle artikels in Metro reeds drie keer gelezen, alle puzzels opgelost en alle coupons voor gratis etenswaren uitgeknipt, dan heeft u nog geen reden tot paniek. Het openbaar vervoer leent zich namelijk uitstekend tot het afluisteren van diepzinnige filosofische discussies tussen medepassagiers. Het volgende gesprek tussen twee heren is daar een alledaags voorbeeld van:

- “Natuurlijk is het een delicate kwestie, maar men maakt het vaak veel ingewikkelder dan het is.”
- “Het is nochtans een uiterst gecompliceerde zaak, zowel moreel als praktisch.”
- “Op het eerste gezicht wel, maar eigenlijk valt heel de situatie gewoon te vergelijken met…een Disney-film!”
- “Dat moet je me eens uitleggen…”
- “The Lion King!”
- …
- “Kijk, de Walen kan men vergelijken met de hyena’s. Aanvankelijk moesten leeuwen en hyena’s voor hun eigen voedsel zorgen. Tot het bewind van Scar ervoor zorgde dat hyena’s mee konden profiteren van het resultaat van de jacht van de leeuwen!”
- “De leeuwinnen.”
- “Ja.”
- “Waar die hyena’s leefden, viel er ook niet veel te jagen.”
- “Dat is mijn punt. Dat is de beloning voor de leeuwen omdat ze zorg dragen voor hun land en in harmonie leven met de natuur.”
- “Vlamingen! Natuurliefhebbers?!”
- “Laat mij even uitspreken. Mijn redenering bereikt zijn conclusie… Eh, waar was ik? … Er heerst dus onrechtvaardigheid! Dus wat de leeuwen nodig hebben is een nieuwe Mufasa!
- “Je bedoelt een Simba.”
- “Nee, ik bedoel terug een Mufasa. Een leider die opnieuw het door de natuur steeds gerespecteerde ieder-voor-zich-systeem invoert!”

De trein stopt aan een perron van Antwerpen Centraal. Beide heren stappen van de trein en begeven zich in de richting van de uitgang.

- “Een Mufasa! Maar Mufasa is dood.”
- “‘t Is Disney. Waarom zou Mufasa niet kunnen herrijzen? Na zijn dood spreekt hij zijn zoon toch nog toe.”
- “Is het niet beter te aanvaarden dat Mufasa dood is en je vertrouwen bij Simba te leggen? Zo gaat de film toch verder? Hij staat er bovendien niet alleen voor. Hij heeft hulp van die aap. Maar jij wil Mufasa liever laten herrijzen en hem de vroegere situatie laten herstellen… Ieder voor zich?”
- “Precies! Het is logisch! De orde moet worden hersteld. Het kan toch niet dat hyena’s er met het leeuwendeel vandoor gaan…”
- “Dat lijkt inderdaad in te druisen tegen te wetten der logica.”
- “Vandaar ook ‘De Leeuw van Vlaanderen’. We hebben een Vlaamse leeuw nodig!”
- “Wie dan? Filip De Winter is meer een bever of een marmot dan een leeuw. En Bart De Wever doet me eerder denken aan een schattig roze zwijntje. Neenee, volgens mij zitten er geen jungledieren in de politiek, wel veel boerderijdiertjes. Hoewel, naar een aap moeten we niet lang zoeken, denk ik.”
- “Wacht maar af. Je zal me nog gelijk geven. ‘De koning van de jungle zal rijzen’.”
- “Hier moet ik naar links, Yves. Ik denk dat onze wegen hier scheiden.”
- “Inderdaad, Kris, ik sla hier rechtsaf.”
- “Moet jij gewoonlijk niet rechtdoor?”
- “Nee, ik heb vrijaf vandaag. Ik ga naar de zoo.”
- “Dan ben je toch veel te vroeg?”
- “Ik verwacht veel volk vandaag. Er is een nieuw leeuwenwelpje geboren… Anticiperen Kris! Be Prepared!”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten